Waarden
We gaan discreet om met
wat ons wordt toevertrouwd.
Bij door-leven streven we een professionele en kwaliteitsvolle begeleiding na. We vertrekken vanuit een eigentijdse inclusieve visie op rouw en verlies met respect voor de uniekheid van het eigen rouw- en verliesproces.
We kiezen ervoor om onze competenties en beroepskwalificatie op een hoog niveau te houden door deze verder te ontwikkelen met interdisciplinaire bijscholing, alsook door het reflecteren over de persoonlijke betrokkenheid van de hulpverlener in het begrijpen van gedrag.
Als expertisecentrum evalueren we frequent. Als hulpverlener stellen we onze werking regelmatig in vraag om verdere groei mogelijk te maken ten dienste van onze cliënten.
Als we merken dat onze methodes te beperkend zijn voor de cliënt dan verwijzen we hen door naar andere beroepsbeoefenaars.
We bieden een eigentijdse inclusieve visie op rouw en verlies met respect voor de unieke manier waarop elk mens zijn verlies beleeft, dóórleeft en doorlééft. We eerbiedigen de vrijheid, waardigheid, privacy, autonomie en integriteit van onze cliënten.
Team
Teamleden van door-leven bieden vanuit hun specialisatie de kwaliteit om op je begeleidingsnoden in te kunnen gaan, weliswaar met een ander accent afhankelijk van de professionele achtergrond en bijkomende opleidingen.
Ine
Het verlies hielp mij om mijn eigen waarden te verhelderen. Ik ben mijn partner Arle en de kinderen op een andere manier gaan zien. Daardoor is er een nieuwe intimiteit ontstaan in de relaties binnen ons gezin. Ik heb het gevoel dat we dieper in het leven staan dan voorheen. We zijn als gezin gegroeid door het verlies heen. We hebben mogen ervaren hoe het verlies ons kracht geeft.
MEER OVER INE
- Master in de psychologie.
- Gecertificeerd Integrale Coaching Essentials, Rouw en verlies.
- Erkend psycholoog.
- Meer dan 15 jaar gedreven in mens, welzijn & organisatiebeleid, talent & organisatieontwikkeling.
- Coach. Therapeut.
- Geluksdeler. Deint graag mee op golven van schoonheid.
Arle
De zoektocht in mijn leven gaat over doorgaan, over stilstaan en vooral over verder doorgaan. In mijn zoektocht schuilt er pijn maar vooral ook schoonheid die ik deel met wie ik meeneem op mijn tocht.
“Ik volg nog enkel de koers van mijn hart, gerugzakt met essenties en onderweg wil ik meebouwen aan een rouwcultuur van eigen bodem.”
MEER OVER ARLE
- Master in business engineering.
- Meer dan 15 jaar ervaring in bedrijfsmanagement.
- Gepassioneerd trainer.
- Operationele coördinator.
- Padvinder met kompas.
“Tijd als inspiratiebron voor door-leven.”
Wij werden altijd al geïnspireerd door het thema “tijd”.
Tijdens de creatie van door-leven voelden we ons enorm verbonden met het kunstenaarschap van Stefaan De Croock . Zijn werken verwijzen voor ons naar verschillende existentiële thema’s zoals vergankelijkheid, verbinding en kwetsbaarheid.
Binnen de droogkamers van de oude Demeurs papierfabriek heeft Stefaan De Croock de installatie ‘Traces’ gemaakt, die bestaat uit vier gekoppelde composities.
Elk duo bestaat uit een houten opstelling gecombineerd met een gebronsd fragment uit het erfgoedterrein. Beide vormen dragen sporen uit het verleden in zich, getransformeerd tot verfijnde objecten voor de toekomst. De patina symboliseert de mentale littekens van ervaringen die elke individu met zich meedraagt en vormt wie we zijn. Op ingetogen wijze tonen deze werken van Stefaan De Croock de imperfecte schoonheid binnen elke mens.
Traces III zijn de pupillen geworden voor door-leven. De composities raken ons. Ze verweven op een authentieke manier hoe uniek rouw en verlies is voor elk van ons. Het brengt ons verbinding en troost.
Het filosoferen over controversen in wetenschap kan ons drijven tot denken én doen.
Zo meende Henri Bergson (1889) dat er twee soorten tijd zijn die nauwelijks iets met elkaar te maken hebben. De tijd van klokken, niks meer of minder dan de bewegingen van wijzers, en de tijd van ons bewustzijn die hij ‘la durée’ (duur) noemde. Die laatste kwalitatieve variant van tijd is intuïtief en maakt deel uit van onze persoonlijke gevoelswereld. Bergson pleitte ervoor te kiezen voor geleefde tijd in plaats van alles te willen vatten in de kwantitatieve maatstaven en formules van de kloktijd.
…wat doet de tijd voor ons? of doet hij niet?
De Amerikaanse hersenwetenschapper Benjamin Libet (1983) vroeg zijn proefpersonen op een nauwkeurige klok te kijken en het moment te onthouden waarop ze bewust beslisten om te gaan bewegen. Die beslissing namen de proefpersonen zo’n 200 milliseconden voor ze de beweging uitvoerden. Maar zo’n 500 milliseconden voor de beweging zag Libet al een verhoogde activiteit in hersengebieden die betrokken zijn bij beweging, dus nog voor de proefpersonen zich bewust waren van hun beslissing. Sindsdien zijn de experimenten van Libet, en varianten ervan, een vaak aangevoerd argument tegen het bestaan van een vrije wil.
…wat willen we niet? of willen we net wel?